esther van der sluis

OIL Paintings

Oil paintings By Esther van der Sluis

Oil paintings in Plain air

Plein-air schilderen betekent voor mij dat ik de sfeer van het moment probeer te vangen in verf. Wanneer het heeft gesneeuwd en ik ter plekke in een ijskoud winters landschap sta, blootgesteld aan de elementen, levert dat een cruciale bijdrage aan het werk. Het is koud en ik heb het koud. Overal waar ik kijk zie ik de kou; de specifieke kleuren in de ijle lucht, de geluiden zijn verstild, het water is traag. Omdat alle zintuigen een bijdrage leveren aan de vertaling van het beeld in verf, krijgt het werk een ‘ziel’. Iets wat voor mij alleen maar mogelijk is door daadwerkelijk op locatie in die sfeer te kruipen.

Ziel

Voor mij is het belangrijkste aspect bij beeldende kunstvormen het op een onderzoekende manier leren kijken. Mijns inziens hebben alle artistieke uitingen dit met elkaar gemeen. Deze vorm van kijken is een proces dat zich langzaam voltrekt door jezelf altijd maar weer te trainen, jezelf vragen te stellen over wat je nu eigenlijk waarneemt, zie ik wel wat ik denk dat ik zie?

UI Pellen

Wanneer ik langs een plek rijd die mij interessant lijkt om te schilderen, moet er altijd iets zijn dat mij op het eerste gezicht aanspreekt; er moet een directe klik zijn. Wanneer ik besluit om die locatie te gaan schilderen merk ik dat ik gaandeweg steeds meer details openbaren in het landschap. Je bent als het ware een ui aan het pellen en iedere schil is een nieuw element dat je ontdekt tijdens het proces. Seizoen, lichtval, weersomstandigheden en moment van de dag zijn bepalend voor het soort landschap dat ik kies.

‘Je bent als het ware een ui aan het pellen en iedere schil is een nieuw element dat je ontdekt tijdens het proces.’

kleurenpallet oil paintings

Mijn voorkeur bij mijn Oil paintings voor een subtiel kleurenpalet brengt met zich mee dat ik vooral word gegrepen door kleine kleurverschillen in op het oog monotone landschappen en structuren van bomen en kale vlaktes. Juist wanneer er ogenschijnlijk niets gebeurt, wordt het landschap voor mij interessant; een vaag doorkomende zon, een doorkijk tussen boompartijen of mistige uiterwaarden. Dit vertaalt zich in kleuren die zich vermengen, de ondertoon van het werk komt terug in de rest van het kleurenpalet: geen grote kleurcontrasten, maar elkaar versterkende kleurgroepen.

PALETMES

In mijn landschappen werk ik voornamelijk met paletmes. Het geeft een herkenbaar karakter aan het werk. Er ontstaan ruggetjes van verf door de aanzet van het paletmes. En geeft het werk een zekere stoerheid. In combinatie met het subtiele kleurpalet is dit enigszins paradoxaal; de subtiele kleurstelling die aangebracht is met het grove gereedschap van een stukadoor.

‘ In combinatie met het subtiele kleurpalet is dit enigszins paradoxaal; de subtiele kleurstelling die aangebracht is met het grove gereedschap van een stukadoor.

ZINTUIGEN

Alle zintuigen werken mee aan het vertalen van het beeld in verf op het doek. Zelfs de geur van de grove den op een zinderend hete zomerdag op de zandverstuiving in ‘t Harde is daar deel van. De totale beleving ter plekke en vormt een wezenlijk onderdeel van de vertaling van de sfeer in verf. De Alla Prima techniek* past het best bij mijn manier van werken omdat het proces zich in een kort tijdsbestek voltrekt.

BEPERKINGEN van mijn oil paintings

Het buiten werken aan mijn oil paintings kent nogal wat beperkingen. De situatie is veranderlijk vanaf het moment dat je de ezel opzet; de stand van de zon, plotselinge regenbuien, optrekkende ochtendnevel etc. Daardoor is de tijd gelimiteerd, er moet dus snel gewerkt worden. Die snelheid vind ik enerzijds prettig er is geen tijd voor twijfels, maar werkt niet altijd in je voordeel. Soms is afstand nemen (in figuurlijke zin) heilzaam voor een werk en dat zit er buiten niet in. Dat betekent voor mij dat de ziel van het werk goed moet zijn. Daarna kunnen er aanpassingen of afwerkingen in het atelier gedaan worden, maar de essentie moet al op het doek aanwezig zijn.

PLEIN AIR schilderkunst

‘Halverwege de 19e eeuw maakt een combinatie van technische vernieuwing en nieuwe filosofische inzichten over het landschap dat kunstenaars naar buiten gaan om te schilderen, in de open lucht, “en- plein- air”. Nieuwe gedachten in de schilderkunst over de rol van het landschap doen vanuit Engeland hun intreden rond 1800. De overweldigende natuur om ons heen moet in al haar facetten en momenten worden weergegeven. De mens staat niet meer centraal hierin, het gaat om de sfeer die emoties doet oproepen zoals hier in het schilderij van Paul Gabriël, een plein-air schilder bij uitstek! De vliegende vogels geven het moment aan in dit rustige ogenblik op het water. De snelle licht- en weersomstandigheden vereisen van de kunstenaars snel werken. Het schilderen wordt spontaner om het effect van het ogenblik op het doek te vangen. De Impressionisten brengen deze kunstvorm met name tot grote hoogte. Aan het einde van de 19e eeuw verliest het plein-air schilderen aan terrein. Het zoeken naar nieuwe inzichten en inspiratie drijft de kunstenaar weer naar zijn atelier.’
Carol Boender, Kunstgalerij Albright

ALLA PRIMA techniek

‘Alla prima, oftewel nat-in-nat of direct schilderen vereist grote deskundigheid in het hanteren van gereedschappen en verfmediums. Als het goed wordt gedaan ontstaat een indrukwekkende combinatie van voltooiing, samenhang en afwerking, die in korte tijd met een minimum aan planning wordt bereikt. Intuitie en ervaring zijn belangrijker dan nauwkeurigheid en planning. De kunstenaar werkt direct en intuitief en improviseert veel. Een alla-prima schilderij bestaat meestal uit een enkele, meestal dekkende aaneengesloten verflaag. Gewoonlijk word niet veel gebruik gemaakt van glacislagen of andere effectlagen. In voltooide werken van veel alla-primameesters zijn dergelijke technieken echter wel zichtbaar. Delen van de ondergrond blijven vaak onbedekt of zijn deels door de geschilderde delen heen zichtbaar. Van schetsen wordt nauwelijks gebruik gemaakt; eventueel wordt een minimale onderschildering of compositorische onderlaag toegepast. De dekkende kleuren worden zowel op het palet als rechtstreeks op het doek gemengd, direct voortvloeiend uit intuitie en observatie.’

Jeffrey Carr , Pennsylavania Academy of the Fine Arts 30-11-2007

Afspraak Maken

Bij Esther van der sluis vind je uniek handgemaakte keramiek, exclusief servies en prachtige oil paintings. 

Wil je een afspraak maken voor een bezoek aan de studio of een brainstormsessie? Neem dan contact met mij op. 

Wil je meer weten over Art + Design
BY ESTHER VAN DER SLUIS

Neem contact op met mij en ontvang vrijblijvend meer informatie

MORE ART BY ESTHER VAN DER SLUIS