esther van der sluis

artist statement

LOGO ESTHER VAN DER SLUIS ART + DESIGN

ESTHER VAN DER SLUIS | BEELDEND KUNSTENAAR

ESTHER VAN DER SLUIS ART + DESIGN

Nature en Nurture

Ik ben opgegroeid met een potlood in mijn hand. En nog belangrijker: ik heb van kleins af aan leren kijken. Ik ben ervan overtuigd dat ‘echt leren kijken’ het fundament is voor een kunstenaar. Door zowel mijn ‘nature’ als ‘nurture’ leerde ik al jong tekenen en schilderen. Als kind had ik ook al een liefde voor architectuur, die altijd een rol is blijven spelen in mijn werk. Ik beperk me dan ook niet tot één materiaal of vakgebied. De laatste periode ligt de nadruk op keramiek, interieur architectuur en schilderwerk .

Japanse ontwerptraditie

Ondanks mijn Oerhollandse wortels voel ik grote verbondenheid met thema’s uit de Japanse ontwerptraditie. Zowel qua esthetiek als thema’s. Concepten als vergankelijkheid, imperfectie, soberheid en natuur als bron van inspiratie zijn voor mij herkenbare en vanzelfsprekende elementen. Twee belangrijke Japanse begrippen die daarmee samenhangen zijn WabiSabi en Kintsukeroi.

Wabi-Sabi

WabiSabi is het meest bekende en karakteristieke kenmerk van Japanse schoonheid en kunst. Wabi betekent ‘in de natuur’ en ‘ver van de samenleving’ en Sabi staat voor vergankelijkheid. Het verwijst naar de natuur, waar wij als nauwelijks invloed op uit kunnen oefenen.  Natuurlijke materialen zetten uit, krimpen, vergaan, breken. De natuur is dus incompleet, imperfect en vergankelijk. Omdat ik woon en werk midden in het weelderige Hollandse rivierenlandschap voelt dat voor mij soms ook  ‘ver van de samenleving’. Ik trek mij terug op mijn ‘eiland’ in het groen waar ik aan mijn projecten werk.

‘Echte bladeren, wortels, zaaddozen zijn gevangen in klei waar ze ooit uit voort zijn gekomen. Op deze manier is de cirkel van het leven vereeuwigd in klei.’

Kintsukuroi 

Een Japanse techniek die ik ook in mijn werk gebruik is Kintsukuroi. Dit is een Japanse techniek waarmee gebroken keramiek wordt gerepareerd. Deze reparatie wordt niet onzichtbaar gedaan, maar juist zichtbaar geaccentueerd met goudverf. Het herstelde keramiek wordt op deze manier symbool van breekbaarheid, sterkte en schoonheid. Het is niet alleen een techniek om keramiek te herstellen, maar heeft een diepere betekenis: het benadrukken van het imperfecte. Daardoor krijgt een voorwerp steeds meer betekenis. We maken van alles mee in het leven en deze littekens mogen zichtbaar zijn en zijn juist heel waardevol.

Vergankelijkheid

Deze thema’s blijven mij fascineren en komen in vrijwel al mijn werk terug. In letterlijke zin maak ik zelf onderdeel uit van de natuur waar ik mee werk, door er middenin te leven en te werken en waar ik mijn inspiratie opdoe. Of dat nu mistige ochtendnevel,  bloeiende wilde peen of fossieltjes zijn die ik vind langs de IJssel. De vergankelijkheid is voelbaar. Seizoenen komen en gaan. Dieren die hier leven en doodgaan, planten die bloeien en verwelken. Juist deze vergankelijkheid vormt een eindeloze bron van inspiratie voor mij.  Als voorbeeld noem ik het project Immortalized waar ik inmiddels al zo’n 20 jaar aan werk. Natuurlijke materialen als zaaddozen, bladeren en bloemen vergaan op een mooie onomkeerbare manier. Ik heb in de loop der jaren veel onderzoek gedaan naar het vastleggen van de verschillende stadia van deze vergankelijkheid in klei. Echte bladeren, wortels, zaaddozen zijn gevangen in klei waar ze ooit uit voort zijn gekomen. Op deze manier is de cirkel van het leven vereeuwigd in klei.

‘We maken van alles mee in het leven en deze littekens mogen zichtbaar zijn en zijn juist heel waardevol.’

Imperfectie

Minder expliciet komt dit element op allerlei manieren in mijn werk terug. De serie Immortalized gaat in zijn geheel over imperfectie. Al het natuurlijke materiaal wordt gevat in klei en vervolgens gestookt. Aangezien alle bloemen, bladeren wegbranden tijdens de ovenstook blijft er maar een flinterdun laagje klei over. Dat heeft als resultaat dat vrijwel 90% kapot gaat in de oven en er maar heel weinig heel blijft. Toch is juist dit resultaat, of mede daarom, prachtig en inspirerend.

Ook staat imperfectie centraal in de serie PIEK en Fusion. Deze series zijn gemaakt met behulp van 3-d printing. Ik heb porselein geprint met een 3d-printer, maar niet op de manier zoals het technisch zou moeten. Juist wanneer de printer ‘fouten’ gaat maken en niet meer het geeikte patroon volgt, vind ik het interessant worden. De schoonheid zit hem voor mij juist in de imperfectie. Dan wordt het pas boeiend en prachtig. Bij de serie PIEK is door daardoor een prachtig uniek kantwerk ontstaan.

ESTHER VAN DER SLUIS PORSELEIN 3D-PRINT FUSION

Licht

Een brandende zon boven een zandvlakte roept een andere sfeer op dan een mistige ochtend aan de IJssel. Vaak speelt licht (of gebrek eraan) onbewust een cruciale rol voor je gemoedstoestand. Licht staat voor leven.

Licht speelt vaak een belangrijke rol in mijn werk. Door te spelen met licht probeer ik een bepaalde gemoedstoestand uit te lokken.  Of het nu gaat om olieverf, interieurontwerp of keramiek. Bij een (interieur-)ontwerp start ik met de vraag waar de zon op komt en weer onder gaat. Dat vormt het beginpunt van mijn ontwerp omdat ik de aanwezigheid van natuurlijk licht heel erg belangrijk vind.

Het lijkt misschien niet voor de hand te liggen, maar ook porselein heeft unieke eigenschappen waardoor het bij uitstek geschikt is om lichteffecten mee te creëren. Wanneer porselein op hoge temperaturen wordt gestookt, wordt het deels doorschijnend, wat het materiaal mysterieus en spannend maakt. Deze doorschijnende eigenschap van porselein blijft mij inspireren tot het ontwikkelen diverse kunst– en lichtobjecten

ESTHER VAN DER SLUIS LANDSCHAP IN PORSELEIN ART PIECE
ESTHER VAN DER SLUIS | ART | SERIE SHEETS

Herkenbaar handschrift

Contrast

“Contrasten zijn altijd aanwezig en typerend voor beeldend kunstenaar Esther van der Sluis haar werk; breekbaarheid versus stevigheid, subtiele vormen versus ongepolijste randen. Glans versus ruig en mat. Een ander contrast is te zien in de voorkeur van Van der Sluis om heel dun en delicaat te werken ook al betreft het in de basis een ruige en harde grondstof. Dit resulteert vaak in imperfecties en vervormingen in het keramiek omdat de extreme temperaturen tijdens het stoken meedogenloos zijn. Deze imperfecties maken het werk juist interessant en geven de objecten een uniek karakter.

Kleurenpalet

Haar handschrift is terug te vinden in een consequent gebruik van een specifiek kleurenpalet. Aards en sober, dat herkenbaar is voor al haar werk. Of het nu gaat om interieurontwerp, kunstschilderwerk of keramiek . Jaren van onderzoek en ervaring hebben een heel eigen kleurenpalet opgeleverd. Omdat ze een specifieke voorkeur heeft, heeft ze veel onderzoek gedaan naar kleur en geheel eigen receptuur voor glazuren ontwikkeld.”

Afspraak Maken

Bij Esther van der sluis vind je uniek handgemaakte keramiek, exclusief servies en prachtige oil paintings. 

Wil je een afspraak maken voor een bezoek aan de studio of een brainstormsessie? Neem dan contact met mij op. 

Ontdek ES.